Gymnasieelever arbejder med regional bæredygtighed

Gymnasieelever arbejder med regional bæredygtighed

Adeline Raahauge Muntenjon fra UC Syd, der er koordinator for projektet, bød sammen på Køge Handelsgymnasiums uddannelsesrektor Henrik Flyge velkommen til den offentlige præsentation, som kulminering på INTERREG-projektugen på Køge Handelsgymnasium i uge 11. Til eventen fredag den 15. marts var skolens bestyrelse, erhvervsfolk og tyskinteressede på og ude for skolen inviteret med. To dage først på ugen havde 2e på Køge Handelsgymnasium haft besøg af en gymnasieklasse fra Friedrich-List-Schule i Lübeck. 2e havde dernæst haft et døgn til at samle op og udarbejde deres præsentationer til fredag. Tre værtselever fra 2e bød velkommen til gæsterne og præsenterede på vegne af de dansk-tyske grupper ugens resultater – deres projektideer spændte vidt – og passede ind i ånden med dagens internationale klimastrejke, hvilket også blev nævnt flere gange undervejs. Projekterne handlede om at reducere plastik forbrug (på skoler og i supermarkeder), fremme vegansk og bæredygtigt slik, indføre genbrugsindkøbsposer som alternativ til kundekort, Vegetar festival, at reducere kødforbrug, at reducere brugen af pesticider, at minimere madspil og tiltag til at fremme lokale handel i regionen.

 

Realisere de gode ideer

”Vi har valgt et emne, der både er højaktuelt på EU-niveau, men også til daglig blandt eleverne selv. Bæredygtighed er en af deres generations største udfordringer, og derfor er eleverne en vigtig medspiller i arbejdet med at fremme bæredygtig ernæring i vores region, forklarer Adeline Raahauge Muntenjon om årets udgave af EU-projektet ”Tysk- dansk ungdom skaber en fælles fremtid“ under INTERREG, som 2.e fra studieretningen International Business Studies (IBS) på Køge Handelsgymnasium igen i år er en del af.

”En af idéerne fra sidste års elevsamarbejde på tværs af landegrænserne er rent faktisk ved at blive realiseret. Nemlig idéen om et fælles regionalt pantsystem, og det er under udvikling i dag,” fortæller Adeline Raahauge Muntenjon om de positive effekter, INTERREG gerne skulle føre med sig.

”De tyske og danske elever har fra første møde – denne gang på Køge Handelsgymnasium - arbejdet intenst på bare få dage med at ideudvikle og værdiansætte deres idéer samt vurdere hvordan deres idéer påvirker samfundet negativt og positivt over tid. De har arbejdet med hele processen i værktøjet Imodeler, som er et program som fx mange bilproducenter anvender i deres udviklingsproces, og det har eleverne fået meget ud af,” fortæller elevernes tysklærer Tina Blum

Fakta: I dette INTERREG-projekt mødes danske og tyske unge for at blive klogere på forskelle og ligheder i forhold til hinandens kultur, værdier og livsstil. Udover at fremme de unges interkulturelle forståelse, udvikler eleverne i fællesskab visioner for en fælles bæredygtig fremtid. I alt 30 skoler fra Danmark og Schleswig-Holstein deltager med godt 2.880 elever